8) zelfregulatie als deel van de 21ste eeuwse vaardigheden
Fijn dat je hier (terug) bent!
In deze blogpost plaats ik zelfregulatie (als een synoniem van de vaardigheden die je aanleert wanneer je inzet op 'leren leren') binnen een ruimer kader, namelijk de 21ste eeuwse vaardigheden. Lees zeker verder als jij meer wil te weten komen over de 21ste eeuwse vaardigheden, en als jij er als leraar zelf mee aan de slag wil! 👇
Dat jongeren vandaag andere vaardigheden nodig hebben om te kunnen functioneren in de huidige en de toekomstige samenleving, staat buiten kijf. Om aan te tonen dat het wel degelijk van belang is om als leraar aandacht te besteden aan het stimuleren van zelfregulerend leren, leg ik de link met de 21ste eeuwse vaardigheden.
Maar, welke vaardigheden behoren nu allemaal tot die 21ste eeuwse vaardigheden? Onderstaande afbeelding geeft een overzicht [3].
Naast de nood aan zelfregulerende vaardigheden (zie bovenaan links op de afbeelding), maken nog 10 andere vaardigheden een gelijkwaardig deel uit van de 21ste eeuwse vaardigheden. Algemeen wordt er gesproken over vier clusters van vaardigheden die jongeren en (toekomstige) actieven op de arbeidsmarkt nodig hebben; (1) digitale vaardigheden, (2) denkvaardigheden, (3) interpersoonlijke vaardigheden en (4) intrapersoonlijke vaardigheden. Zelfregulatie zit vooral in de laatstgenoemde cluster vervat, namelijk de intrapersoonlijke vaardigheden. Andere vaardigheden die tot diezelfde cluster behoren, zijn metacognitie en ondernemingszin [1,2].
Als je ziet welke vaardigheden tot de 21ste eeuwse vaardigheden behoren, maak je je misschien meteen de bedenking dat het eigenlijk gaat over vaardigheden die zo'n 20 jaar geleden ook als belangrijk werden beschouwd in onderwijs. Dat is ook zo! Het belang van die 21ste vaardigheden zit hem vooral in het feit dat deze vaardigheden niet alleen voor de arbeidsmarkt, maar ook voor ons sociaal en privéleven onmisbaar zijn. Net daarom is het essentieel dat jij als leraar inzet op deze vaardigheden, waaronder de zelfregulerende vaardigheden van leerlingen. Het is namelijk zo dat wanneer jij gericht en bewust aandacht geeft aan de zelfregulatie van leerlingen en daarbij jouw sturing geleidelijk afbouwt, leerlingen steeds beter in staat zijn om hun leren in eigen handen te nemen. Op die manier worden leerlingen steeds meer onafhankelijk van anderen, waardoor ze op zichzelf kunnen terugvallen en hun toekomst kunnen vormgeven [4]. 💪
💭 Hoe zet jij in op de 21ste eeuwse vaardigheden?
💭 Merk jij veel verschil met jouw manier van lesgeven tegenover wanneer jij zelf onderwijs genoten hebt (of - voor de leraren met al wat meer jaren op de teller - wanneer jij startte met lesgeven?).
💭 Op welke vaardigheden zet jij het sterkst in tijdens jouw lessen? Welke vaardigheden verdienen meer aandacht?
Reacties
Een reactie posten