11) Hoe goede notities nemen?

Welkom (terug)! 

Notities nemen is niet alleen in hoger onderwijs een belangrijke vaardigheid, ook in het secundair en zelfs in het lager onderwijs hebben leerlingen baat bij goede notities. Op basis van een filmpje van The Learning Scientists, schrijf ik deze week een blogberichtje over het nemen van notities . 👇



💡 Waarom is notities nemen zo belangrijk? 
  • Het helpt om informatie te verwerken. Doordat informatie verwerkt wordt in de hersenen, kunnen leerlingen die informatie ook makkelijker en langer onthouden (bij genoeg herhaling). 
  • Notities fungeren als een soort van externe opslag die leerlingen kan helpen om de leerinhouden te herhalen. 
💡 Handgeschreven of getypt
  • Onderzoek toont aan dat de effectiviteit van beide manieren van notities nemen, afhangt van het doel van de notities. 
  • Met de hand noteren wordt vaak boven getypte notities verkozen, aangezien leerlingen tijdens het schrijven de hersenen activeren om na te denken. Het schrijven zelf is een actief proces. 
  • Notities nemen met pen en papier is niet erg handig om alles wat wordt gezegd uitgebreid uit te schrijven. Daarentegen zet het leerlingen wel aan om actief na te denken over wat echt belangrijk is, dus de actieve verwerking is productiever. Hierdoor krijgen leerlingen een dieper begrip van wat ze moeten leren. 
  • Typen doen de meesten veel sneller dan schrijven, waardoor getypte notities vaak vollediger zijn dan geschreven notities. 
  • Typen kan wel degelijk effectief zijn als leerlingen de getypte notities nadien nog herbekijken en ze eventueel herwerken. Gewoon typen wat de leraar zegt zonder een actieve verwerking in te bouwen is geen effectieve manier om te leren!
💡 Wat noteren leerlingen best wanneer ze notities nemen? 
  • Wat leerlingen noteren moet vooral helpen om de leerinhouden te organiseren en te structureren. Notities moeten een goede houvast bieden om inzicht te krijgen in de leerinhouden. 
  • Goede notities maken het mogelijk om de gemaakte notities later nog te bewerken (bv. afbeeldingen of schema's toevoegen). Geschreven informatie combineren met visuele informatie past binnen de 'dual coding theory'. 
  • Een voorbeeld van een manier om notities te nemen, is de Cornell-methode. Het is tevens een manier om samenvattingen te maken. Hierover vind je meer informatie in dit blogberichtje
💭 Hoeveel aandacht schenk jij aan notities nemen? 
💭 Worden de notities van leerlingen gecontroleerd (door jou of door medeleerlingen)? 
💭 Slagen jouw leerlingen erin om goede notities te nemen? 

🔊 Laat je reacties achter onder deze post. 

Referenties 

[1] The Learning Scientists. (2020, 29 oktober). How To ... Take Notes in Class [Videobestand]. Geraadpleegd op 3 november 2020, van https://www.youtube.com/watch?v=lSskLVy2EH8&feature=emb_logo 


Reacties

Populaire posts van deze blog

16) Leerlingen motiveren: wat, waarom en hoe?

1) de 3 fasen van leren leren

15) Leerstrategieën die echt werken!