18) Zijn leerlingen (nog) mee?
Fijn dat je er (terug) bent! 😊
Zijn leerlingen (nog) mee? Een vraag die leraren zich heel vaak stellen. Terecht, want het is belangrijk om regelmatig na te gaan of leerlingen (nog) bij de les zijn, dit om achterstand maximaal in te perken en voorsprong op te sporen. In dit blogbericht gaan we na hoe je de (voor)kennis van leerlingen kan checken.
bron: https://pixabay.com/nl/illustrations/feedback-enqu%C3%AAte-vragenlijst-3239454/ |
Wanneer het gaat over het nagaan van de (voor)kennis, dan denken we al snel aan 'toetsen'. Toetsen bestaat uit twee vormen: summatief toetsen en formatief toetsen. Daar waar summatief toetsen op het einde van een leersituatie plaatsvindt (bv. de klassieke examenperiode), ligt de focus bij formatief toetsen op het leerproces van de leerling. Het onderscheid tussen deze twee vormen van toetsen impliceert dan ook dat formatief toetsen per definitie niet gericht is op het toekennen van scores. Het leren staat centraal, niet de beoordeling. Uiteraard kan ook summatieve toetsing je een goed beeld geven van de competenties van leerlingen.
Formatief toetsen kan je op veel verschillende manieren doen. Denk bijvoorbeeld aan een quiz die je afneemt om te weten wat leerlingen al/nog weten over een bepaald onderwerp. Naast de 'funfactor' die leerlingen vaak associëren met een quiz, is het vooral een interessante leeractiviteit om inzicht te krijgen in het leerproces van leerlingen. Niet alleen jij krijgt zicht op waar leerlingen staan, ook leerlingen krijgen een spiegel voorgehouden. Hoewel je een quiz perfect kan uitvoeren met het materiaal dat in de klas voorhanden is, hierbij een overzichtje van enkele tools die uitermate geschikt zijn om te quizzen. Ze zijn het proberen waard, omdat ze het leren van de leerlingen heel zichtbaar kunnen maken:
- Go Formative biedt verschillende inhouden (afbeeldingen, tekstblokken, video's, whiteboard) en vraagvormen (essay, meerkeuze, kort antwoord, vrije uitwerking, juist/fout) aan. Klik hier voor de applicatie en hier voor een tutorial.
- Socrative geeft je de mogelijkheid om met leerlingen te quizzen aan de hand van meerkeuzevragen, juist/fout vragen en korte antwoorden. Hier vind je de applicatie en hier een tutorial.
- Poll Everywhere heeft echt voor ieder wat wils! Meerkeuze vragen, open vragen, Q&A, rankings, woordenwolk, aanklikbare afbeeldingen, vragenlijsten, ... Hier vind je alvast meer uitleg over hoe je van start kan gaan. Nog goed nieuws, want je kan Poll Everywhere integreren in je slides, waardoor de resultaten live in je presentatie verschijnen, handig want zo hoef je niet te switchen tussen verschillende vensters.
- Kahoot! is één van de bekendste en meest laagdrempelige tools. Met de gratis versie kan je meerkeuzevragen en juist/fout vragen stellen. Hier vind je meer uitleg over hoe je Kahoot! kan inzetten om formatief te toetsen.
Naast de klassieke manier van 'toetsen' (of dat nu offline is of online), zijn er ook andere manieren om te checken of leerlingen (nog) mee zijn. Stel dat je wil nagaan of leerlingen de structuur van de les of een bepaald thema kunnen doorzien, dan kan het interessant zijn om hen een mindmap of conceptmap te laten maken. Tools die je hiervoor kan inzetten, zijn CmapTools, Coggle, MindMup, Jamboard en Mindmeister. Ook samenvattingen kunnen inzicht geven in het leren van leerlingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Cornell methode (zie blogbericht 4 voor meer achtergrond). Wanneer je van leerlingen verwacht dat ze de geziene leerinhouden in een samenvatting gieten, kan je hierbij beperkingen opleggen (bv. max. 250 woorden/een half A4). Dit kan leerlingen extra uitdagen om echt tot de essentie te komen.
Last but not least kan ook mondeling bevragen een effectieve manier zijn om te checken hoever leerlingen staan. Wat gaat er goed? Wat is moeilijk? Hoe komt het dat iets moeilijk gaat? ... Op basis van een kennisclip van het Expertisecentrum Effectief Leren (Thomas More) kan je hierbij volgende tips in acht nemen:
- Je kan beter "Wat snappen jullie nog?" vragen in plaats van "Snappen jullie het nog?".
- "Welke vragen hebben jullie nog"? zet leerlingen aan om actief na te denken over de leerstof, eerder dan "Hebben jullie nog vragen?". Vragen kunnen tijdens de les worden gesteld, maar evengoed aan het einde van de les. Een leeractiviteit die je hieraan kan koppelen is een exit-ticket.
- In plaats van te vragen "Kunnen we verder gaan?" kan je de vraag ook zo stellen: "Kan ik verder gaan?".
Reacties
Een reactie posten