4) enkele leren leren tips voor jouw leerlingen
Welkom bij dit nieuwe blogberichtje! Ben jij op zoek naar enkele heel concrete leren leren tips die je kan meegeven aan jouw leerlingen? Lees dan zeker verder! 👇
Misschien heb jij wel leerlingen in jouw klas die vragen
naar manieren om de leerstof goed te verwerken. Of misschien wil jij graag
proactief jouw leerlingen een aantal trucjes meegeven die hen verder helpen bij
het studeren. In dit blogberichtje licht ik - op basis van onderzoek van de Open
Universiteit Nederland - een aantal tips toe.
1) 💪 Het is van belang om actief met de leerstof bezig te zijn. Het heeft geen zin om zonder al teveel na te denken woorden of zinnen te markeren. Om op een actieve manier de leerstof te verwerken en om dus ook de leerstof beter te onthouden, is het van belang om je tijdens het studeren vragen te stellen (in je hoofd of luidop): Wat is de kern van dit deel? Wat is een verklaring voor dit idee? Wat weet ik al over dit onderwerp (door bijvoorbeeld de titel te lezen)? Hoe kan ik dit linken aan de les? … Het is belangrijk om dergelijke vragen regelmatig te stellen, en dus niet alleen in het begin of aan het einde van (een onderdeel van) de leerstof. [1]
2) 🕑 Spreid je leermomenten in de tijd. Om de leerstof te kunnen onthouden voor een toets of examen bijvoorbeeld, is het essentieel om niet alles in één keer proberen in je hoofd te stoppen, want dat blijkt geen effectieve manier te zijn. De vergeetcurve van Hermann Ebbinghaus toont aan waarom. [4]
De zwarte lijn geeft weer dat als je iets leert, dat je eigenlijk vrij snel weer een groot deel vergeet van wat je geleerd hebt. De blauwe lijnen daarentegen tonen aan dat als je iets meerdere keren herhaalt, dat je de hoeveelheid leerstof die je vergeet steeds minder groot is. Dit wil dus zeggen dat hoe meer je herhaalt, hoe meer leerstof er effectief ook zal blijven hangen in je lange termijn geheugen. Belangrijk om hierbij te vermelden is dat je eigenlijk niet meer tijd hoeft te spenderen aan het studeren, want je spreidt de leermomenten meer in de tijd. Je studeert beter drie keer 20 minuten dan één keer een uur. [2]
3) 📝De leerstof in een duidelijke structuur gieten is een goede manier om de leerstof te verwerken en in te studeren. Hoe die structuur eruit ziet, hangt af van de manier waarop jij het best leert ("Ieder zijn choas", weet je nog?). De ene leert het best aan de hand van een mindmap, de andere aan de hand van een samenvatting (al dan niet met tekeningen bij). Een mogelijke methode die het proberen waard is, is de Cornellmethode. [3] Deze ziet er zo uit [6] :
Meer informatie over de Cornellmethode, vind je hier.
🧠Wil jij jouw leerlingen meer achtergrondinformatie geven over de werking van het geheugen en hoe je het geheugen optimaal stimuleert om de leerstof te verwerken? Dan kan dit filmpje van Dr. Kim Dirkx - onderwijswetenschapper van de Open Universiteit Nederland - je waarschijnlijk wel op weg helpen! [5]
Wil je graag (een aantal van) de bovenstaande tips meegeven aan jouw leerlingen in de vorm van een filmpje? Via deze link kan je enkele YouTube-filmpjes van de Open Universiteit terugvinden die zeer toegankelijk zijn voor leerlingen.
🔊 Welke tip(s) heb jij al aan jouw leerlingen meegegeven? Welke tip(s) wil je hen zeker nog bijbrengen? Aarzel niet om je ervaringen te delen!
Referenties
[1] Open Universiteit. (2019, 14 mei). Beter leren doe je zo! Studietip #5. Geraadpleegd op 14 september 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=ydSwHjWkAD8
[2] Open Universiteit. (2019, 14 mei). Beter leren doe je zo! Studietip #1. Geraadpleegd op 14 september 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=KmXnhzZq3uk
[3] Open Universiteit. (2019, 14 mei). Beter leren doe je zo! Studietip #6. Geraadpleegd op 14 september 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=wDe3FXXdNuw
[4] Peters, J. (2018). De vergeetcurve [Foto]. Geraadpleegd op 14 september 2020, van https://www.planning-en-agenda.nl/de-vergeetcurve/
[5] Universiteit Nederland. (2020, 31 augustus). Hoe kun je het beste leren?. Geraadpleegd op 14 september 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=L6-WVhYCFC0
[6] Vanhoyweghen, K. (2018). Samenvatten met de Cornellmethode zorgt voor extra (leer)winst! [Foto]. Geraadpleegd op 14 september 2020, van http://www.adesignfor.education/2018/05/30/samenvatten-met-de-cornellmethode-zorgt-voor-extra-leerwinst/
Reacties
Een reactie posten