5) het belang van de leraar bij leren leren
Fijn dat je dit blogberichtje leest! 😊
Voor dit berichtje las ik een artikel in Klasse van Koen Lombaerts (VUB) en Tinne Van Camp (UCLL). Zij hebben het over de onmisbare rol van leraren in de ontwikkeling van zelfsturing bij kleuters en leerlingen. Hier vat ik graag de kernideeën samen om aan te tonen dat jouw werk wel degelijk het verschil kan maken. Het volledige artikel vind je hier terug.
➡️ Zelfsturing stimuleren kan je - in tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht - reeds vanaf de kleuterleeftijd. Kleuters maken namelijk een aantal gevoelige perioden door, waardoor zij effectief vatbaar zijn om het eigen denken te leren sturen.
➡️ Om de zelfsturing van kleuters/leerlingen te bevorderen, is het veel interessanter om werkvormen of activiteiten uit te kiezen die de zelfsturing aanwakkeren, eerder dan hen bijvoorbeeld een stappenplan voor te leggen zonder dat zij daar zelf een actieve rol bij opnemen.
➡️ Het is belangrijk om te beseffen dat leren leren geen individueel onderwijs impliceert. De basis van leren leren wordt het best klassikaal aangebracht. Jij als leraar weet ongetwijfeld als geen ander welke leerling welke specifieke noden heeft, waardoor je indien nodig extra ondersteuning kan bieden.
➡️ Er is sprake van een soort van kloof tussen het basisonderwijs en het secundair onderwijs voor wat het stimuleren van leren leren betreft. In het basisonderwijs lijkt dit vanzelf te verlopen, waarbij de ruimte wordt gelaten aan kleuters en leerlingen om zelf te ontdekken, te experimenteren en te reflecteren. In het secundair onderwijs daarentegen ligt de focus eerder op de structuur (vakken en inhouden) en minder op het stimuleren van zelfregulerende vaardigheden op een natuurlijke manier.
➡️ Zelfregulerend zijn is een belangrijke soft skill, niet alleen voor de arbeidsmarkt maar ook voor het privéleven. Alle leerlingen hebben er dus baat bij om gestimuleerd te worden in het ontwikkelen van zelfsturing! Hier speel jij als leraar een centrale rol in, want de thuisomgeving van leerlingen biedt niet steeds de gepaste impulsen om zich volop te ontplooien.
➡️ Er zijn niet alleen prestatieverschillen tussen leerlingen in bijvoobeeld talen of wetenschappen, maar ook de mate waaarin hun zelfsturende vaardigheden ontwikkeld zijn blijkt sterk uiteen te lopen. Die verschillen zijn ook vakafhankelijk, wat wijst op het belang van het stimuleren van zelfsturing in elk vak/leergebied!
👉 De belangrijkste conclusie die ik onthoud uit de bovenstaande inzichten: jij als leraar doet ertoe!
💭 Hoe ervaar jij jouw rol als leraar in het stimuleren van zelfregulatie bij leerlingen? Welke stappen onderneem jij om kleuters/leerlingen zelfsturend te maken?
🔊 Laat gerust je opmerkingen, aanvullingen, vragen, ... hier in een reactie achter.
Referenties
De Wilde, B. (2019, 4 september). Zelfsturing: zonder leraar lukt het niet. Geraadpleegd op 23 september 2020, van https://www.klasse.be/193986/zelfsturing-zonder-leraren-lukt-het-niet/
Reacties
Een reactie posten