6) zelfregulatie stimuleren tijdens offline en online onderwijs
Fijn dat je hier bent! 😊
We hebben met z'n allen heel wat geleerd uit de voorbije maanden waarin het Corona ons dagelijks functioneren grotendeels bepaalde en vandaag nog steeds bepaalt. Voor het onderwijs stond er dan ook een grote uitdaging te wachten: overschakelen van traditioneel face-to-face onderwijs naar (digitaal) afstandsonderwijs. Hoe dit verlopen is, laat ik hier buiten beschouwing. Jij weet als geen ander wat de voorbije maanden met jou en jouw lesgeven hebben gedaan, en wat jij daaruit meeneemt naar de toekomst.
De Coronacrisis stelt ons ook vandaag nog steeds voor verschillende uitdagingen. Ik vind dit dan ook het geknipte moment om even een aantal zaken op een rijtje te zetten, hoe de situatie er de komende weken/maanden/jaren ook zal uitzien. Die heb je niet (volledig) in de hand. Hopelijk biedt het volgende jou wat meer grip en frisse inspiratie! 💡
Op basis van recent onderzoek [1] pikte ik een aantal mogelijkheden uit die jou op weg kunnen helpen. Het maakt niet uit of jij nu in levenden lijve voor jouw klas staat of je thuis (of ergens anders) achter je laptop zit. De volgende ingrepen kan jij als leraar zowel bij offline als bij online onderwijs toepassen.
- Leerstrategieën aanleren die zelfregulatie stimuleren. Voorbeelden hiervan zijn: doelen stellen, tijdmanagement, notities nemen, ... . Deze strategieën komen het leren van leerlingen ten goede, niet alleen in een traditionele onderwijssetting, maar ook in een online leeromgeving.
- Een 'logboek' bijhouden over de voortgang van het leren. Dit activeert de reflectie op het leren. Je kan dit in goede banen leiden door een aantal vragen/stellingen voorop te stellen. Bijvoorbeeld:
- Welke doelen heb je deze week/maand bereikt?
- Welke doelen stel je voor de komende week/maanden?
- Wat kan jou motiveren?
- Welke taken werkte je reeds af?
- Hoeveel tijd spendeerde je per taak?
- Waar/wanneer/met wie werkte je voor school?
- Hoe zou je een betere score kunnen behalen?
- ...
- Leerlingen 'reminders' geven. Vooral voor zwakke leerlingen werkt dit goed, maar ook voor leerlingen die minder actief zijn. Een reminder kan je geven voor belangrijke data, voor de verwerking van de leerstof, om de motivatie van leerlingen aan te wakkeren, ... .
- Je kan leerlingen ook ondersteunen bij het leren, afhankelijk van hun nood aan hulp. In de onderwijskundige termen wordt dit benoemd als 'scaffolding'. Enkele voorbeelden van hoe jij aan scaffolding kan doen:
- Verschillende deadlines vooropstellen om deel per deel af te werken;
- Een online discussieforum voorzien om vragen te stellen (aan jou en/of aan medeleerlingen);
- Extra bronnen met leerlingen delen zodat zij indien nodig kunnen terugvallen op meer achtergrondinformatie die het kennisbegrip versterkt.
👉 Belangrijk: kijk wat voor jou haalbaar is en wat past binnen jouw manier van lesgeven (maar durf ook eens buiten je comfortzone te treden 😉)!
🔊 Aarzel niet om je opmerkingen, aanvullingen, vragen, ... hier in een reactie achter te laten.
Referenties
[1] Wandler, J., & Imbriale, W. (2017). Promoting undergraduate student self-regulation in online learning environments. Online Learning 21(2). doi: 10.24059/olj.v21i2.881
Reacties
Een reactie posten