7) een leerkracht lager onderwijs aan het woord
Welkom terug!
🔊 Aarzel niet om je opmerkingen, aanvullingen, vragen, ... hier in een reactie achter te laten.
Deze week zag ik een filmpje passeren op sociale media. Hierin komt Hilde Dhondt aan het woord. Zij is leerkracht in de derde graad van het lager onderwijs en vertelt hoe zij in haar klas inzet op leren leren. 👇
[1]
Ik zet met plezier dit filmpje in de kijker, aangezien er een aantal mooie uitwerkingen aan bod komen. Hier vat ik kort enkele voorbeelden samen:
- "Zelfregulerend leren is voor mij zelfstandig leren, zelfstandig opgroeien naar, ook leren plannen: zowel taken leren plannen, wanneer ze het doen, vooruit kijken."
💭 Wat betekent zelfregulerend leren of leren leren voor jou? Welke invulling geef jij eraan?
- De taken die leerlingen krijgen worden op voorhand meegedeeld zodat leerlingen voor zichzelf moeten bepalen wanneer ze welke taken inplannen in hun schoolagenda, rekening houdend met onder andere de vrije tijd.
💭 Hoe werk jij aan plannen? Geef jij leerlingen een planning mee, of laat jij hen voor zichzelf een planning opstellen? Controleer jij die planning, of ga je ervan uit dat zij dat zonder nazicht zelfstandig doen?
- Leerlingen die het niet gewend zijn om zelfstandig te werken, bijvoorbeeld omdat ze van thuis uit veel hulp krijgen, hebben het soms moeilijk om zelfstandig te zijn in de klas. Dit moet je als leerkracht ook een stukje durven loslaten, waarbij je uiteraard de nodige hulpmiddelen aanreikt zodat alle leerlingen er alsnog in slagen om zelfstandig aan de slag te gaan in de klas.
- Hierbij maakt Hilde gebruik van een 'leren leren stappenplan', waarbij leerlingen aan de hand van bijvoorbeeld personnages stap voor stap een bepaalde opdracht of oefening aanpakken. Een bekend voorbeeld van dergelijke stappenplannen zijn de beertjes van Meichenbaum (hier vind je de moderne versie, gemaakt door Klasse).
💭 Maak jij ook gebruik van een 'leren leren stappenplan'? Zo ja, hoe ziet dat er dan uit? En hoe tevreden ben je daarover?
- Doordat leerlingen met het stappenplan zelf aan de slag mogen gaan, voelen ze zich in zekere zin vrij en daardoor zijn ze meer gemotiveerd.
💭 Merk jij dit ook bij jouw leerlingen? Zijn er andere manieren waarop jij leerlingen probeert te motiveren?
Hopelijk kan dit filmpje jou en jouw lespraktijk inspireren! 💡
Referenties
[1] KlasCement. (2020, 27 meil). Zelfregulerend leren: zoe pak je dat aan in je klas [Videobestand]. Geraadpleegd op 6 oktober 2020, van
https://www.youtube.com/watch?v=vnAld6emz0c Met dank aan Hilde Dhondt om haar lespraktijk met het wereldwijde web te delen! 😊
Reacties
Een reactie posten