9) leren leren door de bril van studiecoach Matthias
Voor het blogberichtje van deze week kon ik rekenen op de bijdrage van oud-medestudent Matthias De Rechter. Hij is studiecoach bij Re-Mind, een coachbureau in Kortrijk. Vanuit zijn expertise werpt hij een blik op leren leren. Lees zijn ervaringen hieronder. 👇
Een belangrijk aspect hiervoor is het vinden
van degelijke informatie die op een wetenschappelijke basis aantoont wat werkt
en wat niet werkt. Tijdens de vele opleidingen die ik geef, merk ik dat er nog
steeds heel wat spookverhalen de ronde gaan als het gaat over leren: van dat je
beter onthoudt als je het opzegt en overschrijft, tot dat je ook van vreemde
taal naar eigen taal moet studeren. Dit zijn vaak goedbedoelde tips die de
student vaak veel tijd kosten.
Want daar zit ik: in een luxepositie. Ik kan vaak een uur per week investeren in de methodiek van een student in een 1-op-1 context. Geen klas, geen afleiding, geen leerplan dat op me drukt. Toch zijn er heel wat zaken die studenten minstens even goed vooruithelpen als deze situatie.
In een onderzoek van een tijdje geleden werd
duidelijk dat een van de beste interventies die een leerkracht kon doen, naast
feedback, zelfregulatie en metacognitie, het trainen en verbeteren van
leesstrategieën is. Als we hier de lagere PISA-resultaten van de voorbije jaren
naast leggen, dan is het snel duidelijk dat leerlingen écht gebaat zijn met
leren hoe ze strategisch kunnen lezen.
Ben je zelf een geoefend lezer? Denk dan na
over al die zaken die je onbewust toepast. Expliciteer dat de belangrijkste
info in de eerste zin van een alinea staat. Laat leerlingen tekstsoorten
herkennen, sta stil bij de precieze betekenis van structuurwoorden en
modaliteit. Dit kost vaak niet meer dan enkele minuten lestijd, maar kan voor
een minder sterke leerling een wereld van verschil maken.
Dit inzicht zorgde ervoor dat ik veel vaker met leerlingen begon te bespreken hoe ze een lestekst precies aanpakken, dat ik veel sneller vroeg “wat betekent omdat nu precies?” en dat ik veel studenten veel vlotter door een tekst ben beginnen loodsen. Dit resulteert vaak in véél gerichtere voorbereidingen, beter begrip van inhouden en zicht op de structuren van de cursus. En daar draait het toch allemaal om!
Wil je ook graag de nieuwtjes van EEF in je mailbox? Je kan je hier abonneren op de nieuwsbrief (https://educationendowmentfoundation.org.uk/news/#moreMenu > Send me EEF news).
@Matthias De Rechter, bedankt voor je inbreng! 😊
💡 Heb je zelf ook ideeën voor een blogbericht? Laat het mij zeker weten, ik post met plezier jouw bijdrage!
🔊 Aarzel niet om je opmerkingen, aanvullingen, vragen, ... te delen met andere leraren! Reageren kan onder dit blogbericht.
Reacties
Een reactie posten