9) leren leren door de bril van studiecoach Matthias

Voor het blogberichtje van deze week kon ik rekenen op de bijdrage van oud-medestudent Matthias De Rechter. Hij is studiecoach bij Re-Mind, een coachbureau in Kortrijk. Vanuit zijn expertise werpt hij een blik op leren leren. Lees zijn ervaringen hieronder. 👇

Hoe kan ik studenten beter leren studeren? Dat is een vraag waar ik dagelijks mee bezig ben. Binnen Re-Mind in Kortrijk ben ik niet alleen studiecoach, maar ook de verantwoordelijke voor het luik educatie, waarmee we als organisatie onze coaches verder willen blijven professionaliseren op het vlak van omgaan met leerlingen en studenten voor wie studeren niet zo vlot verloopt.

Een belangrijk aspect hiervoor is het vinden van degelijke informatie die op een wetenschappelijke basis aantoont wat werkt en wat niet werkt. Tijdens de vele opleidingen die ik geef, merk ik dat er nog steeds heel wat spookverhalen de ronde gaan als het gaat over leren: van dat je beter onthoudt als je het opzegt en overschrijft, tot dat je ook van vreemde taal naar eigen taal moet studeren. Dit zijn vaak goedbedoelde tips die de student vaak veel tijd kosten.

Een goede bron van informatie is het EducationEndowment Foundation (EEF). Het is een onafhankelijke VZW die zich ertoe verbindt kinderen in moeilijke SES toch goede resultaten te helpen boeken. Hierdoor doen ze onderzoek naar hoe kinderen en studenten het best vooruit kunnen worden geholpen, zonder dure begeleiding te moeten nemen.

Want daar zit ik: in een luxepositie. Ik kan vaak een uur per week investeren in de methodiek van een student in een 1-op-1 context. Geen klas, geen afleiding, geen leerplan dat op me drukt. Toch zijn er heel wat zaken die studenten minstens even goed vooruithelpen als deze situatie.

In een onderzoek van een tijdje geleden werd duidelijk dat een van de beste interventies die een leerkracht kon doen, naast feedback, zelfregulatie en metacognitie, het trainen en verbeteren van leesstrategieën is. Als we hier de lagere PISA-resultaten van de voorbije jaren naast leggen, dan is het snel duidelijk dat leerlingen écht gebaat zijn met leren hoe ze strategisch kunnen lezen.

Ben je zelf een geoefend lezer? Denk dan na over al die zaken die je onbewust toepast. Expliciteer dat de belangrijkste info in de eerste zin van een alinea staat. Laat leerlingen tekstsoorten herkennen, sta stil bij de precieze betekenis van structuurwoorden en modaliteit. Dit kost vaak niet meer dan enkele minuten lestijd, maar kan voor een minder sterke leerling een wereld van verschil maken.

Dit inzicht zorgde ervoor dat ik veel vaker met leerlingen begon te bespreken hoe ze een lestekst precies aanpakken, dat ik veel sneller vroeg “wat betekent omdat nu precies?” en dat ik veel studenten veel vlotter door een tekst ben beginnen loodsen. Dit resulteert vaak in véél gerichtere voorbereidingen, beter begrip van inhouden en zicht op de structuren van de cursus. En daar draait het toch allemaal om!

Wil je ook graag de nieuwtjes van EEF in je mailbox? Je kan je hier abonneren op de nieuwsbrief (https://educationendowmentfoundation.org.uk/news/#moreMenu > Send me EEF news). 

@Matthias De Rechter, bedankt voor je inbreng! 😊

💡 Heb je zelf ook ideeën voor een blogbericht? Laat het mij zeker weten, ik post met plezier jouw bijdrage! 

🔊 Aarzel niet om je opmerkingen, aanvullingen, vragen, ... te delen met andere leraren! Reageren kan onder dit blogbericht. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

16) Leerlingen motiveren: wat, waarom en hoe?

1) de 3 fasen van leren leren

15) Leerstrategieën die echt werken!