13) Tijd om even stil te staan
Time to reflect! 💭
Reflectie maakt een belangrijk deel uit van leren leren. We verwachten dat leerlingen dit kunnen, maar doen we dit zelf wel genoeg? Als ik naar mezelf kijk, dan probeer ik daar systematisch tijd voor te maken, maar ik besef dat er zeker nog ruimte is voor verbetering. Hoe zit dat bij jou? Is zelfreflectie één van je stokpaardjes? Schrikt (zelf)reflectie je af? Vind je zelfreflectie wollig? ... Ieder heeft er zo zijn mening over. Met die blogbericht neem ik je mee in de manier waarop ik vaak reflecteer op de taken die ik uitvoer binnen mijn job als onderwijsbegeleider.
Er zijn allerlei modellen voor (zelf)reflectie voorhanden. Ik koos hier voor het 4B-model*, omdat dit zeer toegankelijk en ruim toepasbaar is. Uiteraard zijn er nog vele andere modellen die jij misschien reeds gebruikt hebt of die je nog wil uitproberen (bv. de GROW-methodiek of het STARR-model).
- Behouden = Waar ben ik tevreden over en wil ik dus zeker behouden? Waarom ben ik tevreden?
- Bijvoegen = Wat wil ik toevoegen aan wat goed gaat? Waarom wil ik dat? Hoe ga ik dat doen?
- Bijsturen = Wat wil ik aanpassen? Waarom wil ik wijzigingen aanbrengen? Hoe pak ik dit concreet aan?
- Bannen = Wat moet ik absoluut over boord gooien? Waarom moet ik dit doen? Moet er iets in de plaats komen? Zo ja, wat dan?
*Je kan dit model ook terugvinden als het '3B-model'.
Reacties
Een reactie posten