17) Laat jouw lessen tot de verbeelding spreken

Hoe zorg jij ervoor dat jouw leermateriaal (bv. cursus, slides, werkblaadjes, ...) het leren van leerlingen stimuleert? Bevat dat vooral textuele informatie? Gebruik je vaak afbeeldingen? Je raadt misschien al waar dit blogberichtje over gaat. 

Deze week zoomen we in op het belang van goed leermateriaal. Daarnaast bekijken we ook hoe jij als leraar ervoor kan zorgen dat jouw leermateriaal bevorderlijk is voor het leren van leerlingen. Hiertoe hanteren we de Cognitieve Multimediatheorie van Richard E. Mayer, een Amerikaanse professor Onderwijspsychologie. Het uitgangspunt van deze theorie is dat leerlingen tot dieper leren komen door multimediaboodschappen, dit door de werking van onze hersenen. Onderstaand model verduidelijkt dit.

bron: https://www.kuleuven.be/onderwijs/onderwijsbeleid/limel/helpplatform/scenario/the-cognitive-theory-of-multimedia-learning


Dit model toont ons aan dat de combinatie van woorden en beelden samen de hersenen meer prikkelen dan bijvoorbeeld enkel woorden alleen, want dan wordt enkel het verbaal geheugen geactiveerd (en dus niet het visueel geheugen). Wilt dit dan zeggen dat het volstaat om gewoon af en toe een afbeelding/schema in het leermateriaal te verwerken, naast de vele textuele informatie die vaak terug te vinden is in handboeken, slides, ... om zo tot dieper leren te komen? Nee, zo werkt het niet... Er zijn een aantal principes waarmee we moeten rekening houden, dit om ervoor te zorgen dat leerlingen cognitief niet teveel belast worden ('cognitive load theory' die stelt dat het menselijk brein zo'n 7-tal elementen in één keer kan verwerken). 

Wat die principes van de Cognitieve Multimediatheorie van Mayer juist zijn en hoe jij ervoor kan zorgen dat jouw leerlingen niet onnodig overbelast geraken door een overvloed aan informatie, leer je in onderstaand filmpje. 


👉 Dit zijn de belangrijkste principes die worden uitgelicht in het filmpje: 
  • Eenvoudige representaties: gebruik zowel woorden als beelden 
  • Continguïteit: de woorden en de beelden staan zo dicht mogelijk bij elkaar, zowel in tijd als in ruimte
  • Coherentie: de woorden en de beelden moeten sterk gerelateerd zijn aan elkaar (gebruik dus geen beelden om zomaar beelden te gebruiken als ze niet bijdragen aan de textuele informatie) 
  • Modaliteit: het is beter om woorden auditief aan te reiken dan (enkel) textueel 
  • Redunantie: als je informatie auditief (en visueel) aanbiedt, hoef je die niet nog eens textueel aan te bieden
  • Segmentatie: probeer zoveel mogelijk de leerstof op te delen in logische, betekenisvolle delen die samenhoren
❗ Klasse schreef een artikel over enkele fouten die je als leraar kan maken wanneer je woord en beeld combineert in jouw leermateriaal/lessen. Samengevat gaat het om de volgende aandachtspunten: 
  • Vermijd overvolle slides, gebruik beter enkele kernwoorden samen met een duidelijke afbeelding
  • De leerstof moet centraal in beeld zijn en jij kan leerlingen helpen bij het bepalen van de focus
  • Niet alleen afbeeldingen zijn visueel materiaal, ook schema's bijvoorbeeld kunnen heel zinvol zijn
  • Bouw een redenering stapsgewijs op, waarbij je klein begint en gradueel de moeilijkheid (en de hoeveelheid aan informatie) opbouwt
  • Als je rekeninghoudt met de bovenstaande aandachtspunten en principes, geeft dit geen garantie voor dieper leren. De les in zijn geheel moet goed in elkaar zitten (duidelijke structuur van de les/het leermateriaal, heldere instructies, genoeg kansen tot interactie en samenwerking, ...) 

Referenties

Reacties

Populaire posts van deze blog

16) Leerlingen motiveren: wat, waarom en hoe?

1) de 3 fasen van leren leren

15) Leerstrategieën die echt werken!