19) Wat is jouw visie op zelfregulatie?
Onderzoek toont aan dat hoe leraren denken over de haalbaarheid en wenselijkheid van zelfregulerend leren ('leren leren'), dit de aandacht die aan leren leren wordt gegeven in onderwijs mee bepaalt [e.g., 2]. Wat is jouw visie tegenover leren leren? Dit document van het Procrustesproject kan je hierbij op weg zetten. Meer achtergrond over dit project vind je hier.
Hieronder alvast enkele kernpunten uit het document:
bron: https://pixabay.com/nl/photos/boord-krijt-swot-planning-4874749/ |
Er wordt gebruik gemaakt van een SWOT-analyse. Deze analyse is gebaseerd op je sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen, in dit geval tegenover zelfregulatie.
- Sterktes: Wat zijn jouw sterktes als leraar om het ontwikkelen van zelfregulatie bij leerlingen te stimuleren?
- Zwaktes: Wat zijn (mogelijke) valkuilen/aandachtspunten bij jezelf die het stimuleren van zelfregulatie kunnen belemmeren?
- Kansen: Waarom wil ik aandacht geven aan zelfregulatie? Wat is de concrete meerwaarde voor leerlingen?
- Bedreigingen: Welke (externe) bedreigingen loeren om de hoek als ik zelfregulatie wil implementeren in mijn lessen?
- Agora-klas: Stappenplan naar doe-meer-zelf-leerlingen (Klasse)
- Leerstrategieën in elke les (Klasse)
- Leerlijn leren leren (Sint-Rita College, Kontich)
Reacties
Een reactie posten