19) Wat is jouw visie op zelfregulatie?

Onderzoek toont aan dat hoe leraren denken over de haalbaarheid en wenselijkheid van zelfregulerend leren ('leren leren'), dit de aandacht die aan leren leren wordt gegeven in onderwijs mee bepaalt [e.g., 2]. Wat is jouw visie tegenover leren leren? Dit document van het Procrustesproject kan je hierbij op weg zetten. Meer achtergrond over dit project vind je hier

Hieronder alvast enkele kernpunten uit het document: 

bron: https://pixabay.com/nl/photos/boord-krijt-swot-planning-4874749/ 

Er wordt gebruik gemaakt van een SWOT-analyse. Deze analyse is gebaseerd op je sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen, in dit geval tegenover zelfregulatie. 

  • Sterktes: Wat zijn jouw sterktes als leraar om het ontwikkelen van zelfregulatie bij leerlingen te stimuleren? 
  • Zwaktes: Wat zijn (mogelijke) valkuilen/aandachtspunten bij jezelf die het stimuleren van zelfregulatie kunnen belemmeren? 
  • Kansen: Waarom wil ik aandacht geven aan zelfregulatie? Wat is de concrete meerwaarde voor leerlingen? 
  • Bedreigingen: Welke (externe) bedreigingen loeren om de hoek als ik zelfregulatie wil implementeren in mijn lessen? 
Terwijl sterktes en zwaktes intern gericht zijn (op jezelf als leraar), zijn kansen en bedreigingen eerder extern. Op basis van een SWOT-analyse, krijg je inzicht in wat goed gaat en wat (nog) minder goed gaat. Deze denkoefening kan een goed uitgangspunt zijn om na te denken over mogelijke verbeteringen. Door expliciet stil te staan bij jouw visie over het stimuleren van zelfregulatie bij leerlingen, word je je bewust(er) van de implementatie ervan in jouw vak. Vanuit de Vlaamse Overheid (door middel van de onderwijsdoelen) wordt verwacht dat elke leraar in zijn/haar vak/leergebied aandacht geeft aan zelfregulatie ('leren leren'). Echter toont de praktijk ons dat dit geen vanzelfsprekenheid is; niet alle leraren geven hier (voldoende) aandacht aan. Het is iets dat jammer genoeg al snel eens naar de achtergrond durf te verdwijnen, hoewel er genoeg onderzoek is dat ons duidelijk het effect van het stimuleren van zelfregulatie op het leren van leerlingen (en ook ver buiten de schoolcarrière), aantoont. 

Laat deze analyse ook een startpunt zijn om op schoolniveau in gesprek te gaan over de plek die leren leren inneemt in het curriculum. Is er een schoolvisie? Zo ja, is die gekend bij en gedragen door het schoolteam (cf. leerlijn)? Hoe wordt het aangepakt? Hoe wordt het opgevolgd? Hoe worden leraren hierin ondersteund? Wie is het centrale aanspreekpunt? Etc. 
Hier een aantal mooie voorbeelden van hoe dit er kan uitzien: 

Referenties

[2] Dignath-van Ewijk, C. (2016). Which components of teacher competence determine whether teachers enhance self-regulated learning? Predicting teachers' self-reported promotion of self-regulated learning by means of teacher beliefs, knowledge, and self-efficacy. Frontline Learning Research, 4(5), 83-105. Geraadpleegd op 2 maart 2021, van https://www.researchgate.net/publication/309643323_Which_components_of_teacher_competence_determine_whether_teachers_enhance_self-regulated_learning_Predicting_teachers'_self-reported_promotion_of_self-regulated_learning_by_means_of_teacher_beliefs_kn/link/588079c208ae71eb5dc1d505/download 

Reacties

Populaire posts van deze blog

16) Leerlingen motiveren: wat, waarom en hoe?

1) de 3 fasen van leren leren

15) Leerstrategieën die echt werken!